E-MAIL РОЗСИЛКА



Joomla Extensions powered by Joobi

      Контакти НСПП: вул. Басейна, 1/2 А, м. Київ, 01024, тел. (044) 235 45 01, 235 44 43, e-mail www.nspp@nspp.gov.ua

М. Максименко, заступник начальника відділення НСПП в Чернігівськійобласті

Після реєстрації Національною службою посередництва і примирення колективного трудового спору (конфлікту) (далі – КТС(К)) між найманими працівниками комунального закладу Остерської міської ради Остерська міська лікарня м.Остер Козелецького району Чернігівської області та Остерською міською радою м. Остер Козелецького району Чернігівської області з вимогами, які стосувалися оплати праці і співробітництва з територіальними громадами, за ініціативи представників найманих працівників було прийнято рішення про розгляд справи трудовим арбітражем та підписано відповідні документи.

У рамках розгляду зазначеного КТС(К), за сприянням відділення НСПП в Чернігівській області (далі – Відділення), проведено 5 засідань трудового арбітражу, в роботі яких взяли участь представники обласної державної адміністрації, Козелецької районної державної адміністрації, депутати Остерської міської ради. Заслухавши сторін спору, запрошених, проаналізувавши діюче законодавство України з питань діяльності комунальних закладів, що знаходяться в державній та комунальній власності, КЗпП України, Господарський кодекс України, Бюджетний кодекс України, Закони України «Про державний бюджет України на 2017 рік», «Про місцеве самоврядування», «Про добровільне об’єднання територіальних громад», «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності», «Про співробітництво територіальних громад», «Про оплату праці», Статут комунального закладу Остерської міської ради Остерська міська лікарня, надані сторонами матеріали, трудовий арбітраж встановив наступне.

З прийняттям Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 №157-VIII розпочався новий етап децентралізації, адміністративно-територіальної реформи та реформи місцевого самоврядування. До бюджетного, податкового законодавства внесено зміни, спрямовані на забезпечення фінансової самостійності нових громад через закріплення відповідних повноважень, доходів і видатків.

Таким чином, об’єднані територіальні громади (далі – ОТГ), на рівні з районними бюджетами, отримали і стали розпорядниками медичної субвенції із державного бюджету на первинну та вторинну медичну допомогу. Розмір цієї медичної субвенції, як і для району, визначався згідно встановленої формули, виходячи із кількості населення.

У свою чергу, розмежування видатків на охорону здоров’я між районним бюджетом та бюджетом ОТГ обумовило необхідність в організаційно-структурному розмежуванні системи охорони здоров’я в районі шляхом передачі до ОТГ закладів охорони здоров’я, які надавали медичну допомогу мешканцям відповідних населених пунктів. У зв’язку з цим виникло чимало проблемних питань, насамперед організаційного характеру, що можна вирішити тільки через досягнення компромісу між усіма зацікавленими сторонами – ОТГ, районною радою, тощо.

У зв’язку з переходом ОТГ на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, виникли ускладнення в управлінні фінансовими ресурсами у сфері охорони здоров’я, і, як наслідок, подальше зниження ефективності надання медичної допомоги, доступності, керованості, профілактичної спрямованості, стандартизації та доказовості первинної медичної допомоги, що складають основу якості медичних послуг. Крім того, обсяг медичної субвенції з року в рік знижується. Тому ОТГ не мають достатньо коштів на утримання своїх медичних закладів.

Такий стан справ призводить до виникнення конфліктів через виникнення, в першу чергу заборгованості із виплати заробітної плати (часто приховану). У той же час, порушується і чинне законодавство під час передачі закладів до ОТГ.

Остерською міською радою Козелецького району, згідно Рішення № 27 сесії сьомого скликання від 30.12.2016 року, було порушено клопотання перед Козелецькою районною радою щодо передачі майна, яке належить органам місцевого самоврядування та знаходиться на території Остерської міської ради Козелецького району і перебуває у спільній власності територіальних громад Козелецького району. Дане клопотання зумовлене, в тому числі і недалекоглядною політикою керівництва Козелецької районної лікарні по відношенню до відокремленого відділення Остерської лікарні. Подальші дії керівництва Козелецької районної лікарні, при формальному підході до цього питання Козелецької РДА та управління охорони здоров'я ОДА по суті підтвердили дану точку зору, оскільки ці структури вирішення проблеми вбачали у ліквідації Остерської міської лікарні, ігноруючи той         факт, що відсутність закладу фактично зробить неможливим реалізацію конституційного права громадян, гарантованого державою на охорону здоров'я, забезпечення безпеки життєдіяльності для значного, віддаленого регіону.

Для прикладу, з 01.01.2017 по 10.11.2017 у комунальному закладі Остерської міської ради Остерська міська лікарня проліковано більше 1,5 тис. хворих, у тому числі, з ближніх населених пунктів інших громад, котрі географічно наближені до Остерької лікарні. В поліклінічному відділенні за цей період прийнято понад 25 тис. осіб. Реально, при розрахунковій загальній чисельності жителів Остерської ОТГ близько 10 тис. осіб, обслуговується понад 20 тис. Проте це зовсім не враховується при розподілі медичної субвенції, котра виділяється на два медичних заклади, що розташовані в Козелецькому районі.

Розглянувши дане Рішення, Козелецька районна рада на черговій сесії надала згоду Остерській міській лікарні на передачу нерухомого майна у власність Остерської міської ради, посилаючись на Закон України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності», п.5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про порядок передачі об’єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Козелецького району, затверджене рішенням IX сесії районної ради VI скликання від 27.07.2012 року.

Але в даному випадку, мова йшла не про майно, а цілісно господарюючу установу – Остерське відділення Козелецької районної лікарні. Зокрема, не було передбачено погашення заборгованості перед найманими працівниками, котра станом на 01.05.2017 року становила 1,3 млн.грн. та борг за комунальні послуги та енергоносії в сумі 1,1 млн.грн.

Загалом на Остерську міську раду фактично було перекладено боргових зобов’язань на суму 2,4 млн.грн., що і зумовило виникнення подальших проблем закладу та Остерської територіальної громади по його утриманню.

У той же час, належна медична субвенція вчасно в повному обсязі згідно бюджетного розпису перераховувалась Остерською міською радою на рахунки Козелецької районної ради для фінансування Козелецької районної лікарні. Козелецька районна рада, здійснивши часткову виплату заробітної плати найманим працівникам лікарні в січні-березні 2017 року, припинила її фінансування в квітні 2017 року, незважаючи на те, що медична субвенція за квітень 2017 року була перерахована в повному обсязі.

Враховуючи обставини, що склалися в медичному закладі, з державного бюджету виділено додаткову медичну субвенціїю в розмірі 1,3 млн. грн., направлену на виплату заробітної плати працівникам комунального закладу Остерської міської ради Остерська міська лікарня. Проте дана субвенція не перевищувала 60,0% від необхідної реальної компенсації, яка б могла зняти гостроту проблеми на 2017 рік.

З метою задоволення вимог найманих працівників та недопущення виникнення конфліктів, трудовим арбітражем були надані наступні рекомендації:

Остерській міській раді Остерської об’єднаної територіальної громади:

– розглянути можливість подальшої оптимізації та вдосконалення структури лікарні, розширення номенклатури, додаткових медичних послуг (у т. ч. платних) відповідно до Переліку та Інструкцій Міністерства охорони здоров’я України;

– з метою забезпечення солідарного фінансування лікарні та поліклінічного відділення відповідно до ІІІ розділу Закону України «Про співробітництво територіальних громад» заключити Угоди про співробітництво як з Деснянською об’єднаною територіальною громадою, так і з сільськими радами населених пунктів, котрі не увійшли до складу створених об’єднаних територіальних громад;

– на основі відповідного обґрунтування, виходячи з принципів та вимог медичної реформи, поставити питання про зміну розміру медичної субвенції з боку держави, враховуючи кількість населення на території фактичного обслуговування.

Чернігівській ОДА та Козелецькій районній державній адміністрації:

? підтримати клопотання Остерської об’єднаної територіальної громади про виділення їй належної частини очікуваної субвенції на 2017 рік, оскільки основна причина заборгованості із виплати заробітної плати сформувалася внаслідок порушення чинного законодавства при передачі виключно майнового комплексу лікарні, а не як цілісного господарюючого суб’єкта.

Управлінню охорони здоров’я Чернігівської ОДА:

? звернути увагу на необхідність дотримання вимог чинного законодавства України, а саме: Законів України «Про державну службу», «Про доступ до публічної інформації», «Про запобігання корупції»; недопустимість приховування соціально вагомої інформації, котра пов’язана із забезпеченням соціальними гарантіями, соціальною стабільністю в медичних закладах та дозволяє своєчасно запобігти виникненню КТС(К).

Федерації профспілок області та обласному комітету профспілки працівників охорони здоров’я України:

? звернути увагу на бездіяльність профспілкової організації та її відстороненість від виконання обов’язків, передбачених Законами України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», Генеральною угодою від 23.08.2016 року, Галузевою Угодою, Статутом Федерації профспілок України у попередженні виникнення КТС(К), а також участі у його вирішенні на різних етапах та рівнях.