E-MAIL РОЗСИЛКА



Joomla Extensions powered by Joobi

      Контакти НСПП: вул. Басейна, 1/2 А, м. Київ, 01024, тел. (044) 235 45 01, 235 44 43, e-mail www.nspp@nspp.gov.ua

_12

Кубік Л.Д., головний фахівець апарату ФПУ з питань колективної договірної роботи в Одеській області

 

   Колективний договір – це основний документ, що регулює відносини власника і найманих працівників, це єдиний правовий акт, що  прямо встановлює трудові і соціально-економічні норми, забезпечує захист прав та інтересів конкретного працівника в збереженні робочого місця, його безпеки для здоров’я, оплати праці, отриманні соціальних гарантій і пільг, підвищенні конкурентоспроможності на ринку праці.

  Колективний договір укладається на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності і господарювання, які використовують найману працю і мають право юридичної особи (ст. 2 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
 
Обов’язковість укладення колективного договору визначено ст. 65 Господарського кодексу України.
   Колективний договір – це нормативний акт соціального партнерства, виконання зобов’язань по якому може бути захищено в судовому порядку.
   Одним з найважливіших законодавчо закріплених прав профспілок є право на ведення колективних переговорів і укладення колективних договорів (Закони України: «Про колективні договори і угоди», «Про професійні спілки, їх правах та гарантії  діяльності», «Про працю України»).
    Право на ведення переговорів і укладення колективних договорів, угод від імені найманих працівників надається професійним спілкам, об’єднанням профспілок в особі їх виборних органів (ст. 4 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
  Для мотивації укладення колективного договору варто використати аргументи і переваги, які має кожна із сторін:
сторона власника і уповноважених ним органів – колективний договір забезпечує стабільні і конструктивні відносини між роботодавцем і їх представниками в особі профспілок; урегулювання відносин із працівниками дозволить роботодавцеві встановити надійний соціальний клімат у колективі, локалізувати можливість конфліктів і страйків за умови виконання норм колективного договору; солідарність роботодавця з колективом у рішенні виробничих, трудових і соціальних питань формує імідж надійного і перспективного підприємства;
сторона працівників і їхніх представників – діє колективно, працівники мають більше шансів задовольнити свої інтереси; у середньому за рік (дані за 2007 рік) працівник платить приблизно 200 грн. профспілкових внесків, тільки відповідно до встановленого колективним договором непередбачених законодавством  пільг і компенсацій у середньому по Україні роботодавець виплатив на одного працівника понад 284 грн. ( дані станом на 1.01.2008 року згідно укладених колективних договорів в області на пільги і компенсації витрачено 98,1 млн. грн., а на одного працівника – 254 грн.).
   Крім цього, чинне законодавство передбачає встановлення окремих соціально-трудових норм шляхом прямого включення їх саме в колективний договір:
- Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» ( ст. 22, 41, 44);
- Закон України «Про оплату праці» (ст. 15, 17, 23, 24);
- Закон України «Про відпустки» (ст. 7, 8);
- Закон України «Про охорону праці» (ст. 20);
- Кодекс законів про працю України (ст. 42-1, 44, 50, 84, 97, 98, 105, 108, 115, 161, 162, 200, 249, 250, 252).
  Законодавством, як правило, передбачаються мінімальні гарантії, а конкретний їхній розмір встановлюється в колдоговорі.
   При включенні в колективний договір додаткових, стосовно чинного законодавства, пільг і компенсацій роботодавцеві необхідно заздалегідь визначити можливі витрати на дані цілі і зіставити зі своїми фінансовими можливостями, оскільки, будучи включеними в колективний договір, ці заходи стають обов’язковими для виконання, а у випадку невиконання можуть бути захищені в судовому порядку (понад 60% вивчених підприємств передбачають у колективних договорах пільги і компенсації вище, чим передбачені законодавством).
   Умови колективних договорів або угод, що погіршують  порівняно з чинним законодавством становище працівників, є недійсними, і   забороняється включати їх до  договорів і угод (ст. 5 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
   Умови колективних договорів або угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов’язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали (ст. 5 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
  Укладенню колективного договору, угоди передують колективні переговори (ст. 10 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
   Профспілка не раніше, ніж за три місяці до закінчення терміну дії колективного договору, або в певний строк, цим документом письмово сповіщає власника про початок переговорів, власник протягом семи днів повинен почати переговори.
   Для ведення переговорів і підготовки проекту колективного договору створюється робоча комісія з рівної кількості представників сторін.
    Робоча комісія готує проект колективного договору, угоди з урахуванням пропозицій, що надійшли від працівників, трудових колективів і адміністрації (ст. 10 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
  Відповідно до законодавства профспілка має право на одержання інформації, необхідної для проведення колективних переговорів, а роботодавець відповідає за її ненадання (ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
   У ході переговорного процесу необхідно пам’ятати, що обидві сторони поєднує СПІЛЬНИЙ ІНТЕРЕС – успішний розвиток виробництва, що забезпечує стабільне джерело доходів. Жодна сторона не повинна бути зацікавлена в діях, які можуть розбалансувати виробництво.
   Тому переговори потрібно починати зі слів: ми союзники в тому, щоб підприємство набирало обороти і його діяльність приносила прибуток; ми союзники в тому, щоб на підприємстві працювали кваліфіковані кадри; щоб не було травматизму; щоб кожний працівник на підприємстві сприймав себе в ньому як партнер.
  Переговорний процес – дуже важливий етап у ході укладення колективного договору. У законодавстві не встановлено, у які строки повинні бути проведені колективні переговори, тому сторони узгоджують їх самі.
   Для поліпшення змісту колективного договору необхідно практикувати проведення попередньої експертизи проектів колдоговору.
  Зміст колективного договору визначається сторонами в межах їхньої компетенції.
   У колективному договорі встановлюються взаємні зобов’язання сторін щодо регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин, зокрема:
– зміни в організації виробництва і праці;
– забезпечення продуктивної зайнятості;
– нормування і оплата праці, встановлення форми, системи, розмірів заробітної плати та інших видів трудових виплат (доплат, надбавок, премій та ін.);
-  встановлення гарантій, компенсацій, пільг;
– участі трудового колективу у формуванні, розподілі і використанні прибутку підприємства (якщо це передбачено статутом);
– режиму роботи, тривалості робочого часу і відпочинку;
– умови і охорони праці;
– забезпечення житлово-побутового, культурного, медичного обслуговування, організації оздоровлення і відпочинку працівників;
– гарантій діяльності профспілкової чи інших представницьких організацій, трудящих організацій;
– умов регулювання фондів оплати праці та встановлення міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці (ст. 7 Закону України «Про колективні договори і угоди»).
   При формуванні зобов’язань необхідно уникати включення в колективний договір декларативних пунктів, домагатися внесення конкретних зобов’язань із визначенням чітких строків виконання, обсягів і джерел фінансування.
  В 25% вивчених колективних договорів відсутні вимоги відповідальності керівника щодо погашення заборгованості по зарплаті, не розробляються графіки її погашення.
  Більш активно використати механізм колективних трудових спорів (по даним НСПП в Одеській області налічується 29 трудових арбітрів і 8 посередників).
   Обласним комітетам профспілкових організацій потрібно:
– забезпечити укладення колективного  договору на  кожному підприємстві, організації, установі, де  є профспілкова організація  до затвердження фінансового плану (за станом на 1.04.2008 року в області діяло 4024 колективних договорів, кількість працівників, охоплених колективним договірним захистом становить 385 554 чол., або 97,9% від облікової чисельності штатних працівників по області);
– надати практичну допомогу первинним профспілковим організаціям, де є проблеми по укладенню  колективного договору; (в 392 первинних профспілкових організаціях колективний договір в 2007 році не був укладений у зв’язку з відсутністю обсягів робіт і фінансових можливостей;    у малочисельних організаціях;
– у зв’язку з кількаразовою зміною власника, переобранням голів профспілок, реорганізацією підприємств);
– ініціювати застосування до осіб, винних у неукладенні колективного договору відповідних мір.
   При відмові власника або уповноваженого ним органу в укладенні колективного договору або ухилення від проведення колективних переговорів профспілка може використати такі дії:
– офіційно (письмово) звернутися до роботодавця із пропозицією розпочати колективні переговори з проханням дати письмову відповідь про причину відмови від переговорів;
– звернутись в Територіальну державну інспекцію праці в області;
– у відділення Національної служби посередництва і примирення;
– ініціювати звернення до міського суду, з метою накладення в судовому порядку адміністративного стягнення у вигляді штрафу на особи, які ухиляються від участі в переговорах;
– звернутись за солідарною підтримкою у ФПУ, галузевий комітет профспілок;
– ініціювати виникнення колективного трудового спору.
  При невиконанні зобов’язань колективного договору профспілка може використати такі дії:
– направити подання роботодавцеві щодо усунення порушень, які розглядаються в тижневий строк (ст. 20 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»);
– у випадку відмови усунути порушення або недосягнення згоди –оскаржити неправомірні дії або бездіяльність посадових осіб у суді;
– звернутися в Територіальну державну інспекцію праці в області;
– ініціювати накладення в судовому порядку адміністративного штрафу на особи, які не виконують умови колективного договору;
– ініціювати виникнення колективного трудового спору;
– вимагати розірвання трудового договору (контракту) з керівником або звільнення від займаної посади згідно ст. 45 КЗпП України.
   При проведенні колективної договірної роботи в 2009 році варто керуватись:
Державними соціальними гарантіями.
Нормами і положеннями Генеральної угоди на 2008-2009 роки, галузевої і регіональної угоди.
Рішенням органів соціального діалогу.
Програмою дій ФПУ.
Рішеннями виборних органів ФПУ.
Резолюцією Всеукраїнських зборів голів первинних профспілкових організацій.
Також ураховувати фінансово-економічний стан підприємства.
   Основні положення, які регламентують порядок укладення колективних договорів, його зміст викладені в Кодексі законів про працю України, Законі України «Про колективні договори і угоди», Законі України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». Разом з тим, окремі положення щодо самої процедури укладення колективного договору, зміст окремих розділів міститься і в багатьох інших нормативних актах з питань трудового законодавства, соціальних гарантій.