E-MAIL РОЗСИЛКА



Joomla Extensions powered by Joobi

КАЛЕНДАР НОВИН

Листопад 2018
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

     Нова модель вирішення трудових спорів в Україні      Контакти НСПП: вул. Басейна, 1/2 А, м. Київ, 01004, тел. (044) 235 45 01, 235 44 43, e-mail www.nspp@nspp.gov.ua

О. Петренко, головний спеціаліст відділення НСПП в Черкаській області

На виконання доручення Голови НСПП, відділення НСПП в Черкаській області (далі – Відділення) здійснило комплексний аналіз стану соціально-трудових відносин (далі – СТВ) на підприємствах, в установах та організаціях, де упродовж 2006-2017 років Відділення сприяло вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) (далі – КТС(К)) та здійснювало заходи щодо стабілізації стану СТВ під час проведення найманими працівниками страйків, акцій соціального протесту.

Метою аналізу було виявлення основних об’єктивних та суб’єктивних причин виникнення КТС(К) та зростання рівня протестної активності найманих працівників, проблемних підприємств області, визначення ефективності посередницьких дій Відділення, спрямованих на стабілізацію стану СТВ і вирішення вимог найманих працівників. Також, досліджувалися причини, що прямо чи опосередковано впливали на погіршення стану СТВ та зростання протестної активності найманих працівників і ефективність взаємодії Відділення з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями роботодавців, профспілок в процесі вирішення КТС(К), визначалися шляхи поліпшення стану СТВ та забезпечення соціальної стабільності у трудових колективах.

Упродовж 2006-2017 років фахівці Відділення сприяли вирішенню 73 КТС(К). З цією метою було проведено 251 узгоджувальну зустріч зі сторонами КТС(К), 53 засідання примирних комісій та 8 засідань трудових арбітражів. Станом на 01.01.2018 року вирішено 54 (74%) КТС(К), в тому числі: за сприяння Відділення – 24 КТС(К), примирними комісіями – 27 КТС(К), трудовими арбітражами – 2 КТС(К). Зареєстровані у 2017 році 19 (26%) КТС(К) перебувають у стадії вирішення.

Основними об’єктивними причинами, що призвели до виникнення КТС(К) упродовж зазначеного періоду були: заборгованість із оплати продукції, робіт, послуг, що здійснюється за рахунок бюджетних коштів – 32,7%; значні обсяги кредиторської та дебіторської заборгованості – 35,8%; інші причини – 29,9%. Основні суб’єктивні причини: не реагування або несвоєчасне реагування роботодавця або уповноваженого ним органу (представника) на вимоги найманих працівників – 35,8% та прагнення сторін КТС(К) використати спір як засіб привернення уваги органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до ситуації, що склалася на підприємстві, в організації, установі – 59,7%.

Загальна сума заборгованості із виплати заробітної плати, яка стала причиною виникнення КТС(К), вирішенню яких сприяло Відділення упродовж 2006-2017 років, склала близько 13,9 млн. грн. Завдяки вжитим заходам, тісній взаємодії із сторонами КТС(К), залученню представників органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, профспілкових об’єднань погашено близько 13,6 млн. грн. Заборгованість у сумі 279,2 тис. грн., яка стала причиною виникнення 1 КТС(К), не погашена. КТС(К) знято з реєстрації у зв’язку із звільненням більш як двох третин найманих працівників.

Як свідчать результати проведеного аналізу, починаючи з 2006 року тривалість вирішення вимог найманих працівників у КТС(К) суттєво скоротилася – у 70,2% від загальної кількості термін їх вирішення не перевищував 1 рік.

За цей період на 6 підприємствах області було зареєстровано 2 і більше КТС(К). Найбільш проблемними серед них щодо стану СТВ були: ТОВ "СмілаЕнергоінвест", КП "Черкасиелектротранс" Черкаської міської ради, ДП "Науково-виробничий комплекс "Фотоприлад".

Під час вирішення КТС(К) фахівці Відділення взаємодіяли з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та об’єднаннями профспілок. З цією метою було направлено 44 запити і запрошення та 207 інформацій місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, залучено їх представників до роботи 5 примирних комісій. Представники об’єднань профспілок залучалися до роботи 3 примирних комісій.

За цей період відбулося 20 страйків та 37 акцій соціального протесту найманих працівників підприємств, установ та організацій області. Під час страйків та акцій соціального протесту Відділенням надавалися консультації, направлялися роз’яснення сторонам СТВ про порядок утворення примирних органів та вирішення КТС(К) під час страйків, проводилися узгоджувальні зустрічі з представниками найманих працівників, які безпосередньо брали участь у страйках та акціях соціального протесту. Крім того, під час проведення страйків та акцій соціального протесту, Відділенням направлено 65 термінових інформацій місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, організовано та проведено 2 узгоджувальні комісії з представниками місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, надано 52 роз’яснення та направлено 58 рекомендацій найманим працівникам та роботодавцям.

У результаті посередницьких дій Відділення не допущено порушень стороною найманих працівників вимог чинного законодавства, положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" під час проведення страйків та акцій соціального протесту. Крім того, завдяки приверненню уваги органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, було прискорено повне чи часткове вирішення вимог найманих працівників у КТС(К).

Безпосередньо під час узгоджувальних зустрічей, нарад та засідань круглих столів відбувалося інформування та консультування сторін СТВ щодо переваг вирішення трудових конфліктів легітимним шляхом, використовуючи правові засоби захисту своїх прав та законних інтересів.

Враховуючи зазначене, Відділення і надалі сприятиме налагодженню взаємодії та конструктивної співпраці зі сторонами СТВ.