E-MAIL РОЗСИЛКА



Joomla Extensions powered by Joobi

      Контакти НСПП: вул. Басейна, 1/2 А, м. Київ, 01024, тел. (044) 235 45 01, 235 44 43, e-mail www.nspp@nspp.gov.ua

Матеріал про сприяння відділення НСПП в Київській області вирішенню колективного трудового спору між найманими працівниками та директором комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Тролейбусне управління» міста Біла Церква Київської області 

 06

Лідія Гончарук, начальник відділення НСПП в Київській області

 

Світовий досвід переконує, що проблеми економіки і суспільного життя, в тому числі у сфері застосування найманої праці, вирішуються оптимально, якщо усі сили спрямовані на досягнення  соціальної злагоди, узгодження інтересів різних суспільних груп. Головним стрижнем цього процесу повинен  бути  принцип співробітництва на засадах рівноправності і рівноцінності.

 

 Подібне партнерство дозволяє уникати, чи принаймні  якнайшвидше вирішувати можливі конфлікти між найманими працівниками та їх роботодавцями, це гарантія стабільної роботи підприємства, а успішне підприємство, в свою чергу, є невід’ємним складником економічного зростання (розвитку) держави. 

Роль держави у цих відносинах надзвичайно велика, вона може виступати не лише посередником, арбітром, а й зацікавленою стороною.

Як гарант основних громадянських прав держава організовує, координує і регулює соціально-трудові відносини, розробляючи правові основи і організаційні форми соціального партнерства, правила і механізми взаємодії сторін.

Сьогодні одним з найбільш соціально болючих питань, які є причиною виникнення розбіжностей між роботодавцями і найманими працівниками в Україні, можна назвати заборгованість із заробітної плати. Саме така непроста ситуація виникла у місті Біла Церква Київської області, яка була успішно врегульована за участю майже усіх учасників соціального партнерства у короткий термін.

На початку квітня 2009 року до відділення НСПП в Київській області надійшла інформація про розпочату працівниками підприємств транспорту міста Біла Церква Київської області акцію протесту. Відділення НСПП відразу взяло справу під нагляд. Для з’ясування обставин  керівництво виїхало на місце.

Голова первинної профспілкової організації  комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Тролейбусне управління» Даценко В.І. організувала проведення найманими працівниками безстрокової акції соціального протесту.

Так як ця акція протесту була поза межами правового поля і мала ознаки страйку, тролейбусникам одразу ж були надані консультації щодо законодавчо встановленого порядку колективного захисту їх соціально-трудових прав та інтересів.

У цей же день було проведено ряд зустрічей: з головою Білоцерківської міської ради Савчуком В.П., директором КП БМР «Тролейбусне управління» Джегуром Г.В., головою Білоцерківської міської організації профспілок працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення Мар’янською А.О., головою Київської обласної організації профспілок працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення Лебедєвим В.О.

КП БМР «Тролейбусне управління» належить міській раді. На ньому працюють 170 робітників. Крім тролейбусного парку, кількість якого становить 20 одиниць, підприємство має ремонтний цех, 4 тягові підстанції, які живляться напругою 10 000 вольт, 44 кілометри контактної мережі напругою 600 вольт, 21 кілометр кабельних ліній напругою 10 000  вольт,     12 кілометрів кабельних ліній напругою 600 вольт. На підприємстві цілодобово працюють люди з найвищим ступенем допуску для здійснення робіт по обслуговуванню, експлуатації та ремонту цих об’єктів. Крім того, цілодобово працюють диспетчери, чергові на підстанціях, водії аварійних автомобілів.

Незважаючи на те, що 4 приватні підприємства здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах міста Біла Церква, КП БМР «Тролейбусне управління» перевозить левову частку пільговиків міста, яка складає 91% загального обсягу його пасажироперевезень, і лише 9% пасажирів оплачують  свій проїзд. А сума державних компенсацій за ці перевезення не покривала реальних затрат підприємства, що призвело до довгострокової несплати заробітної плати, обов’язкових  платежів до  державних фондів.

Керівництво відділення НСПП в Київській області намагалося вплинути на ситуацію на рівні місцевої влади, неодноразово беручи  участь у сесіях Білоцерківської міськради,  де вже не вперше вносилося питання щодо перерозподілу запланованих державних субвенцій, передбачених на компенсацію витрат за пільгове перевезення пасажирів на користь  КП БМР «Тролейбусне управління».

Частина депутатів була проти перерозподілу коштів між   приватними автоперевізниками та  КП БМР «Тролейбусне управління». Інші наполягали на приватизації КП БМР «Тролейбусне управління» у зв’язку з його збитковою роботою.

Приватними підприємствами, що мають дозвіл на перевезення пасажирів у місті Біла Церква, пільгові категорії громадян майже не обслуговуються або їх кількість незначна. Тому комунальне  підприємство міського електротранспорту перетворилося в соціального перевізника, а це негативно позначається  на його фінансовому стані, бо компенсації з державного та міського бюджетів місцевими депутатами, які лобіюють інтереси приватних перевізників, розподіляються несправедливо.

Хоча місцеві депутати не прийняли рішення, яке б допомогло зняти соціальний конфлікт у тролейбусному управлінні, відділення продовжувало пошуки можливих шляхів сприяння вирішенню цього складного питання.

Та терпіння тролейбусників вичерпалось, вони скористалися своїм законним правом і відповідно до  чинного законодавства висунули до директора КП БМР «Тролейбусне управління» вимоги щодо погашення заборгованості із заробітної плати  за березень-травень 2009 року  в розмірі 1.900.000 грн.  

18 червня 2009 року на  КП БМР «Тролейбусне управління» виник колективний трудовий спір.

Вивчивши законодавчу сторону питання, працівниками Відділення було з’ясовано, що компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян відбувається за рахунок субвенції з державного бюджету.

Фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення державних програм соціального захисту населення, зокрема щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян здійснюється у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року № 256.

Відповідно до цього Порядку фінансування провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах.

Головними ж розпорядниками  коштів  місцевих  бюджетів на здійснення цих заходів є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій,  виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Державне казначейство перераховує субвенції згідно  з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд.

Щомісячні суми субвенцій перераховуються фінансовому  органу обласних держадміністрацій пропорційно обсягу субвенцій, які передбачені для них у держбюджеті.

У свою чергу головні  розпорядники  коштів  місцевих бюджетів ведуть персоніфікований облік компенсаційних виплат за пільговий проїзд та щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами, які надають ці послуги, і надсилають їх фінансовим органам держадміністрацій, виконкомів міських рад.

Таким чином, встановивши учасників процесу по фінансуванню виконання державної програми з перевезення пільговиків у місті Біла Церква та проаналізувавши можливі причини виникнення заборгованості на підприємстві, відділення НСПП в Київській області застосувало усі можливі важелі для сприяння вирішення спору.

По-перше, підбір арбітрів здійснювався з урахуванням ситуації, тому сторонам були запропоновані фахово підготовлені спеціалісти, які змогли б якнайшвидше відшукати  ефективний спосіб  врегулювання конфлікту, а саме: професор інституту екології, економіки і права Нікандров О.В., завідувач сектору організаційного забезпечення Головного управління внутрішнього фінансового контролю та аудиту Київської міської державної адміністрації Переверзєва К.Д., керівник представництва компанії «Газда» у місті Біла Церква Стоян С.В.

По-друге, було прийнято рішення про залучення до розгляду спору відповідних представників місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

По-третє, для повного з’ясування причин виникнення колективного трудового спору та можливих шляхів його якнайшвидшого вирішення були надіслані листи до керівників облдержадміністрації та Білоцерківської міськради про забезпечення участі у роботі трудового арбітражу керівників  Головного управління праці та соціального захисту населення, Головного  фінансового управління Київської обласної державної  адміністрації, голів постійних комісій Білоцерківської міської ради у справах бюджету, фінансів і цін та з питань житлово-комунального господарства, транспорту і зв`язку, керівників управління соціального захисту населення та фінансового управління Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, які фактично є суб’єктами процесу фінансування та розподілу коштів на виконання цієї державної програми.

Аналіз ситуації, що склалась між конфліктуючими сторонами, неодноразові особисті зустрічі керівника відділення НСПП в Київській області з керівництвом місцевої влади, директором КП БМР «Тролейбусне управління»,  листи надіслані на їх адресу, досвід працівників відділення і арбітрів, – все це сприяло тому, що вже на стадії розгляду трудовим арбітражем  колективний трудовий спір був вирішений. Саме на виконання листа відділення НСПП в Київській області Головне фінансове управління Київської обласної державної адміністрації повідомило про наявну заборгованість по субвенціях перед КП БМР «Тролейбусне управління» станом на 01.07.2009 року у розмірі 1969,0 тис. грн. та перерахування у той же день основної її частини  для погашення  заборгованої заробітної плати найманим працівникам у повному обсязі.

22 липня 2009 року Національною службою посередництва і примирення колективний трудовий спір був знятий з реєстрації як вирішений.

Досвід, отриманий у ході розв’язання цього трудового спору, наштовхує на думки про   необхідність:

- створити на державному рівні  прозору схему розподілу та обліку коштів  державного бюджету, передбачених на компенсацію витрат по перевезенню пільговиків;

- на законодавчому рівні встановити порядок розрахунку витрат підприємств, які пов’язані з перевезенням пільговиків;

- запровадити єдину методику визначення прогнозованої кількості перевезених пільговиків та обліку фактично здійснених перевезень;

- повернути у державну власність підприємства міського електротранспорту, або надати їм, як підприємствам екологічно  чистого  та економного виду транспорту, державну підтримку;

- забезпечити отримання державних коштів, передбачених на компенсацію витрат на перевезення пільговиків, тими, хто безпосередньо несе ці витрати.